Thursday, 25 Apr 2024
You are here: Home Arkib Aduan Pengguna Arkib 2010 - 2019 Copy of Financial Institutions
Copy of Financial Institutions
Kepentingan Resit dan Pengesahan secara Hitam putih PDF Print E-mail
Written by Administrator   
Wednesday, 01 June 2011 22:07

Saya merupakan pengguna servis kredit AEON pada tahun 2007-2008. Saya telahpun membuat pembayaran penuh di kaunter AEON. Saya memilih melangsaikan pinjaman lebih awal daripada jadual pada waktu tersebut dan staf di kaunter telahpun secara lisan mengesahkan tidak ada lagi pembayaran tertunggak. Namun baru- baru ini saya memohon pinjaman perumahan dan dimaklumkan nama saya sudah disenarai hitam oleh bank negara kerana pinjaman AEON yang belum selesai.

Saya menelefon kepada AEON dan dimaklumkan saya mempunyai hutang 2 bulan tertunggak yang tidak di selesaikan hingga kini. Saya memberitahu pihak AEON mungkin terdapat kecuaian kerana saya sudah membuat pembayaran penuh namun diminta ke kaunter beserta semua resit bayaran. Saya telah pun melupuskan semua resit bayaran dan tidak mempunyai salinan langsung.

Read more...
 
Semak Penyata Bulanan Dan Resit Anda Sebelum Terlambat !!! PDF Print E-mail
Written by Administrator   
Tuesday, 26 April 2011 05:48

Pada 4 April 2011, saya telah membeli tiket secara online untuk penerbangan Malaysia Airlines pada 27 Mei 2011 dari Sibu ke Kuching. Saya telah membelinya dengan menggunakan kad kredit Visa Ikhwan Gold.

Harga tiket yang dibeli ialah RM 416 dan mesej pengesahan pembelian tiket telah pun saya terima di dalam email saya. Namun, setelah menyemak jumlah penggunaan kad kredit saya mendapati jumlah yang saya perlu bayar ialah RM 832 iaitu berlaku gandaan jumlah yang perlu dibayar.

Saya telah membuat aduan kepada pihak maybank dan telah mengesahkan terdapat pemotongan dua kali untuk penggunaan kad kredit saya. Aduan juga telah saya lakukan kepada pihak Malaysia Airlines tetapi mengalami kesulitan.

Read more...
 
JANGAN TERPEDAYA DENGAN PANGGILAN YANG MAHUKAN MAKLUMAT KAD KREDIT !!! PDF Print E-mail
Written by Administrator   
Monday, 13 September 2010 22:08

Pada 16 Ogos 2010 (Isnin) jam 2.30 petang, saya telah menerima panggilan dari seorang bernama Sh dan mendakwa menelefon untuk mendapatkan pengesahan berkaitan kad kredit XXXbank yang saya gunakan.

Pada mulanya beliau menyuruh saya membaca nombor kad kredit saya sehingga 3 digit terakhir. Saya menolak untuk memberi 3 digit terakhir dan memberitahu beliau nombor itu rahsia dan hanya diperlukan untuk pengesahan transaksi. Beliau pula dengan kasar menyatakan hanya nombor PIN yang diberikan oleh bank adalah rahsia dan 3 digit terakhir itu bukanlah rahsia dan hanya nombor susunan kad kredit yang dikeluarkan oleh bank.

Last Updated on Monday, 13 September 2010 22:12
Read more...
 
Complaints - Scam Kad Kredit PDF Print E-mail
Written by Administrator   
Thursday, 22 July 2010 22:25

Pada 18/6/2010 (Jumaat) jam 2.30 petang, saya telah menerima panggilan dari seorang bernama Puan Y dan mendakwa menelefon untuk mendapatkan pengesahan berkaitan kad kredit yang saya gunakan.

Kemudian, beliau mula bercerita tentang kad servis/lampiran kad kredit yang ditawarkan oleh syarikat beliau. Menurutnya, kad tersebut adalah penghargaan sebagai pemegang kredit kad (mana-mana bank) dan mula meminta maklumat-maklumat peribadi untuk menikmati kemudahan kad servis tersebut seperti kemudahan tow truck, PA insurans, pakej percutian dan lain-lain.

Antara maklumat yang diminta ialah no kad kredit, no plat kenderaan dan nama isteri (utk waris insurans).

Last Updated on Thursday, 22 July 2010 22:27
Read more...
 
Complaints - DISAPPOINTMENTS AGAINTS RHB PDF Print E-mail
Written by Administrator   
Wednesday, 03 March 2010 06:53

Recently, I had applied for Tesco-RHB credit card. The reason was, I was attracted to the  promotion stating that there’s 5% rebate and near Chinese New Year they even had more rebates which comes up to 8%.

I’ve calculate the rebates will able to cover my gst of RM50, then I thought its worth it. Later when I received my RHB credit card statement the rebates was not exactly as they had advertise and I had to pay for the gst. This is really upsetting.. And at the same time OTHER BANK was also giving their customer rebates of 5%. I’ve

Last Updated on Thursday, 11 March 2010 06:16
Read more...