Pelaburan Emas Print
Written by Administrator   
Friday, 06 August 2010 23:51

ADUAN

I Mdm R, IC no:XXXXXX-XX-XXXX have invested RM10,000 in Bestino Golden Horse Sdn.Bhd (80-B, Jln Sultan Yussuf, 30000, Ipoh, Perak). I signed an agreement with the above party on 23/6/08. In return they gave us a certificate and a gold wafer worth RM9,000 plus to hold as a guarantee for the money that we have invested. We were promised RM300 monthly and we were paid as promised for 6 months.

When the agreement matured after 6 months, they took back the gold wafer and converted it into share units. I received RM300 monthly dividend until May 2009. After that, i didn't receive any payment until now. When i enquired Bestino, they said that their documents have been confisticated by Bank Negara. They promised that they will deposit my money but until now i didn't receive anything. Each time i ask, they keep on going excuses. They sent me a letter asking for time to pay back the money but they didn't state the time frame of when they are going to return back my money.

I am writing this to National Consumer Complaints Centre because i am desperate for help. I would like to get back my deposit money, the promised monthly dividend until now and overall interest. Please advise me on what should i do. Thank you.

 


TINDAKAN NCCC

Aduan tersebut telah dibawah kepada perhatian pihak-pihak Bank Negara Malaysia (BNM), Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dan Kemenenterian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) untuk tindakan penguatkuasaan.


MAKLUMBALAS DARI PIHAK KPDNKK

Siasatan telah dijalankan terhadap Syarikat Bestino Golden Horse Sdn Bhd dan didapati Syarikat ini menjalankan perniagaan Jongkong Emas dan mempunyai lombong emas diluar Negara seperti Papua New Guinea. Pengadu ini telah membuat pelaburan sebanyak RM10,000 dengan syarikat ini.

Bank Negara telah mengambil tindakan terhadap Syarikat ini dan semua asetnya dibekukan.Wang pelaburan dari semua pelabur-pelabur dibekukan sehingga arahan lanjut dari Bank Negara.

Hasil rundingan dengan pengurus syarikat ,beliau  bersetuju bayar balik separuh dari jumlah wang yang dilabur oleh pengadu ini, iaitu sebanyak RM5,000.00 dan baki RM5,000.00 akan dibayar setelah mendapat wang pelaburan dari luar Negara.

 


KEJAYAAN NCCC

Pada 13/7/2010, pengadu telah menerima RM5,000.00 dan baki RM 5,000.00 masih dengan syarikat tersebut. Siasatan masih diteruskan terhadap Syarikat ini oleh Ketua Unit Jualan Langsung Negeri Perak.



NASIHAT NCCC KEPADA PENGGUNA

Kegiatan ditas adalah skim pelaburan emas yang menjanjikan pulangan tunai setiap bulan. Para pelabur menyertai skim-skim pelaburan ini kerana dijanjikan pulangan lumayan. Adalah penting bagi seseorang menjadi pelabur yang bijak. Sebelum melabur wang dalam pelaburan para pelabur perlu semak maklumat pendaftaran syarikat di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) melalui laman web www.ssm.com.my . 

Pengguna boleh membuat aduan kepada agensi - agensi pemantauan seperti dibawah:

(1) Bank Negara Malaysia
BNMTELELINK
Tel : 1-300-88-5465
E-mel : This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

(2) Suruhanjaya Sekuriti
Jabatan Hal Ehwal dan Pelaburan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia
Tel: 03-6204 8991
E-mel : This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

(3) Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan
Bahagian Penguatkuasaan
Talian bebas : 1-800-886-800
Tel : 03-8882 5500
E-mel: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

Deivigarani Krishna
Pusat Khidmat Aduan Nasional (NCCC)

Last Updated on Friday, 06 August 2010 23:55