Wednesday, 20 Jan 2021
You are here: Home
The Star - Famous nasi kandar outlet ordered to close PDF Print E-mail
Written by The Star   
Thursday, 09 January 2020 17:01

GEORGE TOWN: A famous nasi kandar shop along the heritage enclave in Jalan Masjid Kapitan Keling was shut down by Penang Island City Council (MBPP) after rats and cockroach droppings were found in the premises.

The outlet, which always has a long queue at night, was shut down by MBPP on Wednesday (Jan 8) around 8pm during an inspection on food outlets in George Town.

Last Updated on Friday, 18 September 2020 11:45
Read more...
 
Warranti/ Gerenti PDF Print E-mail
Written by admin2   
Wednesday, 27 March 2019 12:02

Satu jaminan yang dikeluarkan / diberikan oleh pengeluar / syarikat kepada pembeli untuk memperbaiki atau menggantikan barangan yang rosak atau cacat dalam tempoh yang ditetapkan tanpa sebarang caj dikenakan kepada pembeli .

Berdasarkan aduan yang dikemukakan, standard kualiti yang dikenakan ke atas barang yang dibekalkan oleh pembekal, seksyen 32 Akta Perlindungan Pengguna memperuntukkan bahawa barang yang dibekalkan kepada pengguna mempunyai gerenti tersirat bahawa barang itu adalah daripada kualiti yang boleh terima dan selamat untuk digunakan.

Last Updated on Friday, 18 September 2020 11:40
Read more...
 
Consumer's Complaint: Misleading Advertisement (E-Commerce) PDF Print E-mail
Written by admin3   
Friday, 15 January 2021 16:03

---------- From the Desk of CEO ----------

Type of complaint: Misleading Advertisement (E-Commerce)

Consumers Complaint:

NCCC has received a complaint from a consumer about being deceived by a misleading advertisement. The complainant bought a drill but all he got was a battery for the drill. He already spoke to the supplier and called company XXX but until now the consumer do not have any solution provided by the seller/company XXX services.

NCCC Action & Advise:

According to the Consumer Protection Act 1999, making false and misleading advertising is an offence. A false advertisement is one that provides deceiving information. A misleading advertisement is one that confuses or misleads consumers into making a wrong decision with regard to the purchase of goods and services.
  • NCCC has approached the company for a dispute resolution between the consumer and company.
  • NCCC also has forwarded the complaint to the enforcement authority to investigate the claim.
  • Consumers may be able to sue for damages if they can prove in court that the advertisement fraudulently made them lose money.
  • Consumers suing for misrepresentation must show that the seller intentionally cheated them.
  • Consumers may also report misleading advertisements to the Ministry of Domestic Trade and Consumer Affairs (KPDNHEP) which will act to stop false and misleading advertisements.

Last Updated on Friday, 15 January 2021 16:40
 
Aduan Pengguna: Kualiti & Servis Perkhidmatan (Retail Services) PDF Print E-mail
Written by admin3   
Friday, 15 January 2021 16:32

 


---------- From the Desk of CEO ----------

Jenis Aduan: Kualiti & Servis Perkhidmatan (Retail Services)

 

Aduan Pengguna:

Pihak NCCC telah menerima aduan daripada Ms.VW mengenai perkhidmatan syarikat X yang tidak begitu memuaskan dimana kualiti dan perkhidmatan yang diberikan oleh syarikat X tidak seperti apa yang telah dibayar oleh pengadu. Pengadu juga mengalami kerugian kerana barang yang digunakan tidak tahan lama, malahan syarikat X sering menghubungi Ms.VW untuk segera menjelaskan bayaran bulanan (hutang) kepada syarikat X.

 

Tindakan dan Nasihat NCCC:

  • Pihak NCCC telah memanjangkan masalah yang dihadapi oleh pengadu kepada syarikat X dan bekerjasama dengan syarikat X untuk membangkitkan isu atau aduan Ms.VW.
  • Syarikat X juga telah ambil maklum dan membawa aduan ini kepada pihak Kawalan Kredit berkenaan dengan aduan yang telah dikemukakan.
  • Pihak NCCC juga telah memaklumkan kepada pihak penguatkuasa untuk menyiasat mengenai panggilan mengancam/mengugut yang dibuat oleh syarikat X

 

Last Updated on Friday, 15 January 2021 16:43
 
Pentingnya Mengapa Kita Perlu Menyimpan Bil bil Lama. PDF Print E-mail
Written by admin2   
Tuesday, 03 September 2019 12:44

 

Pentingnya Mengapa Kita Perlu Menyimpan Bil bil Lama.

Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC) kebelakangan ini telah menerima banyak aduan mengenai bayaran yang tidak dijelaskan, tertunggak dan juga bayaran yang tidak sepatutnya dikenakan. Oleh itu, adalah menjadi tanggungjawab kita sebagai pengguna untuk menyimpan bil bil lama untuk semakan semula sekiranya timbul keraguan.

Salah satu kes yang telah diterima oleh NCCC adalah caj insuran kebakaran yang telah dikenakan oleh sebuah bank terhadap pengguna tersebut. Beliau telah dikenakan bayaran yang berlebihan. Kebetulan pelanggan tersebut ada menyimpan segala bil dan dokumen perumahannya dalam satu fail. Pengguna yang mengemukakan aduan ini menunjukkan bil bil yang menunjukkan bukti insuran yang telah dibayar sejak mula beliau membuat perjanjian jual beli.

Pihak NCCC telah menghubungi pihak bank tersebut dengan bukti bukti yang diberikan untuk mendapat penjelasan. Pihak bank telah menerima aduan pihak NCCC mengenai pengguna terbabit dan seterusnya telah berjumpa dengan pengguna tersebut dan telah berjaya menyelesaikan masalahnya.

Nasihat NCCC kepada para pengguna supaya membuat salinan fotostat khasnya bila membayar melalui kad kredit. Ini adalah kerana cetakan pada bil yang dikeluarkan akan menjadi pudar dan hilang. Ini akan menimbulkan kemusykilan sekiranya ingin membawa kes aduan dengan menggunakan bil yang sudah pudar. Kad kad jaminan (warranty cards) juga juga harus disimpan selama tempoh diberi jaminan walaupun kini penjual hanya meminta nombor telefon atau nombor kad pengenalan. Adalah menjadi tanggungjawab seorang pengguna untuk menyimpan dokumen dokumen dan bil bil yang penting.

Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC)

‘KE ARAH MENGWUJUDKAN PENGGUNA YANG BERWIBAWA’

 

Last Updated on Tuesday, 03 September 2019 12:53
 
« StartPrev12NextEnd »

Page 1 of 2